onsdag den 6. september 2017

Gamle kendinge og ny art i Mosen

Der er ikke indtastet sølvhejre i Mosen siden midt i maj, men nu er de tilbage igen: To fugle ved Gødstrup og én ved Broksø. Det er jo efterhånden mere reglen end undtagelsen at se arten uden for sommermånederne ved Gødstrup - dejligt!

Sensommerstemning ved Gødstrup: To sølvhejrer og en fouragerende fiskeørn. Foto: Bo Tureby.

Sølvhejre, Gødstrup - nu med bytte! Foto: Flemming Rasmussen.


Hvis sølvhejre efterhånden skal betragtes som en absolut velkommen gammel kending, så er gårsdagens, så vidt jeg ved, nye art for Mosen ikke en af dem, man nødvendigvis jubler over! Ikke desto mindre havde jeg en spøjs oplevelse ved Gødstrup i går, da jeg så en fugl - ganske godt endda, som jeg ikke lige umiddelbart kunne sætte navn på. Først efter lidt research fandt jeg frem til, at der er tale om en kongefasan-høne.

Kongefasan (høne), Gødstrup Engsø


Kongefasan er en art, som de sidste 4-5 år er set hyppigere i DK end tidligere, og lokalt er den faktisk kun indtastet i dofbasen to gange - begge inden for det sidste års tid:

  • 20.11.2016 Hyllehave/Smedevænge, 1 han
  • 1.3.2017 Kirkeskov Dyrehave, 1 han 
Jeg mødte en af de lokale jægere, som var ude og bese fasan-foderpladserne i området ved Gødstrup. Han kendte ikke til udsætning af andet end jagtfasaner, men havde muligvis set fuglen for nogle dage siden, uden at han dog havde kunnet sætte navn på den. Så hvor fuglen stammer fra, må henstå i det uvisse. Blot er den næppe kommet flyvende hertil fra Kina...!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar